Openbare merkenindex gelanceerd op basis van Twitterdata – Incl. vergelijking PS4 vs. XBOX ONE
Eerder deze week lanceerde het Nederlandse social media monitoring-bedrijf Coosto de zogenaamde “Coosto Index”. Dit is een publiekelijk toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal impressies op Twitter. “Deze merkenindex vergelijkt duizend merken met elkaar en baseert zich op hoe erover wordt gesproken op Twitter in het Nederlands. Coosto zegt zelf “In Nederland”, maar volgens mij sluit de tool Vlaamse tweets niet uit. De index is openbaar en voor iedereen toegankelijk”, schrijft Coosto in haar persbericht.
“Impressies zijn het aantal vertoningen van Twitterberichten waarin een bepaalde merknaam wordt genoemd. Het maakt daarvoor niet uit of een consument of het merk zelf de merknaam noemt. We hebben gekozen voor het meten van impressies, omdat het wel degelijk uitmaakt of iemand die over je merk praat 10.000 volgers heeft of 20 volgers”, aldus Coosto CEO Toine Verheul. “De statistieken worden elke dag geüpdatet, zodat de index actueel blijft. Uniek aan de Coosto Index is dat ook zichtbaar is hoeveel impressies van een merk positief of negatief zijn. Bovendien kunnen ook bedrijven die niet in de Top-1000 merken staan meten hoeveel impressies zij de afgelopen maand hebben gehad op Twitter.”
De statistieken zijn openbaar voor iedereen en naast de index is het mogelijk om zelf een merk of een woord in te typen en inzicht te krijgen in het aantal impressies dat je krijgt op Twitter. Een vergelijking tussen de termen PlayStation 4 (PS4) en Xbox One levert het volgende overzicht op. Microsoft legt het op Twitter dus aardig af tegen Sony, ondanks de geruchten van deze eerder week die zeggen dat de nieuwe spelcomputer van Microsoft niet eerder dan in september 2014 naar Nederland komt.
De Coosto Index is te vinden op http://index.coosto.com.