Wat als de “SKIP AD” functie ook zou werken bij offline media? [foto’s] #SkipAd

“Creative Commons (CC) is een, van oorsprong, Amerikaans project voor het bevorderen van ‘open inhoud’. CCwil het mogelijk maken om creatieve werken vrijer beschikbaar te stellen dan bij traditioneel auteursrecht of copyright mogelijk is, zodat die werken bijvoorbeeld makkelijker gekopieerd en verspreid kunnen worden of dat anderen er verder aan kunnen werken. Het project biedt verschillende vrije licenties aan die copyrighthouders kunnen gebruiken om bij het verspreiden van informatie problemen te voorkomen die door de huidige auteursrechtwetgeving kunnen optreden.
Het initiatief werd in 2001 opgericht door onder anderen Lawrence Lessig, een pleitbezorger voor een soepeler systeem van auteursrecht. Creative Commons omvat een aantal internationale projecten om de licenties te vertalen van het Engels en van het Amerikaanse recht naar andere talen en andere rechtssystemen.
Creative Commons kenmerkt haar licenties doordat ze heeft gezorgd dat de licenties begrijpelijk zijn zowel voor de mens (de Commons Deed) als voor machines (de metadata) en dat de licenties afdwingbaar zijn voor de rechtbank (de juridische code, de daadwerkelijke licentie).” Aldus Wikipedia.
Creative Commons stoort zich aan (in hun ogen) irrelevante en overbodige out of home reclame-uitingen. Daarom startten ze het ‘Skip Ad’ project. Het idee is simpel je print een Skip ad ‘button’, plakt die op een outdoor advertentie, maakt er foto van en deelt hem met Creative Commons. Via de actiesite http://www.skipad.co/ kun je een skip ad button downloaden…